fredag 11 maj 2012

Allt det finaste ska med till landet!

Image: cjansuebsri / FreeDigitalPhotos.net

Tvätta tvätta tvätta, hänga torka vika. Ibland till och med hänga torka stryka vika, fast jag avskyr att stryka.
Sängar bäddas om, fönster blir av med sina gardiner, sonens handduk blev utbytt i smyg. Nu ska allt det finaste, som gjort sitt bästa för att tjänstgöra i vår trista betongtrea men tyvärr sällan kommit till sin rätt, få flytta till Bosarve! Jag har ju liksom alltid längtat och trängtat och sparat och samlat till Huset, och jag ville ju ha Huset, inte "ett hus". Lyckliga jag träffade en fantastisk man som också ville ha Huset, och nu är det äntligen vårt.

Koppen "Bookmark"
kommer från Indiska.


Många fyller sitt lantställe med "det där som blev över hemma", och saknar man något köper man det billigaste. Jag däremot vill fylla mitt lantställe med allt det vackraste, så det får blomma upp i rätt miljö.Eftersom jag älskar antikviteter (den lite lagom dyra sorten, de där som är betydligt billigare än att köpa nytt men så mycket bättre kvalitet) har jag samlat på mig en del genom åren. (Köpte till och med fyra fantastiska tekoppar på Indiska häromsistens bara för att känna att jag köpt något speciellt till just Huset, och de var ju bara så perfekta!) Nu har ju alla fina sakerna äntligen fått ett hem där de äntligen får vara så fantastiska som de är, i lägenheten gör de sig ju liksom inte riktigt.



Så i stället för att nu ha en aptrist lägenhet med fina saker i fel miljö och ett fantastiskt hus med halvtrista prylar gör vi en rockad. I stället för två halvtrista miljöer får vi en som är sådär och en fantastisk där man verkligen verkligen kan tillfredsställa alla sinnen och verkligen vila både själ och hjärna. Även om vi kanske inte är där mer än 6-8 veckor om året är det ju liksom Bosarve som är Hemma och resten är bara transportsträcka!


Bild: www.fotoakuten.se
Någon sa någon gång att man ju ändå bara är ute i trädgården och grillar när man är på landet. Även om det förvisso delvis är sant hoppas jag på många långa härliga dagar även när vädret inte tillåter grillning, och jag vill ju fasen inte deppa ihop totalt om det råkar regna en vecka i juli. Då vill jag ha sköna möbler, tjusiga vinglas, brasa och sällskapsspel, eller en härlig filt, vacker tekopp, en bra bok och kakor på ett pressglasfat på fot. Inte för att jag gillar kakor, men de får gärna stå där och se bra ut. Och baka är ju roligt!


Jag vill att hela Bosarve skall vara som ett vykort eller en inredningstidning varje dag, oavsett väder och oavsett var man råkar titta. Fast inte som Elle Interiör eller Plaza Interiör. Mer som Lantliv, Hem & Antik eller Gods och gårdar. Det som är en lisa för ögat är en lisa för själen!


Vår bryggarhusdörr.

" - Bryggarhusdörren är som tagen direkt från Provence. Får jag komma och plantera lavendel?" /Moster Elisabeth


1 kommentar:

  1. Man blir glad ända in i själen när man läser, jag är oerhört glad för er skull - jag hoppas också att vi ska finna huset med stort H inom "kort", fast så är det ju det där bekymret med ett passande jobb för min del (det finns ju inte järnväg riktigt överallt), men men, det får ta din tid det tar - jag följer dig/er som alltid!

    En vacker (självklart!) dag, när man har vägarna förbi, så får det bli en påhälsning.

    "Mer som Lantliv, Hem & Antik eller Gods och gårdar. Det som är en lisa för ögat är en lisa för själen!"

    Jag kan inte annat än att instämma till ovanstående :o)

    Lycka till och ha det så bra!

    / P

    SvaraRadera