lördag 12 maj 2012

Älskade lilla farmor!

Idag ska jag åka till min coola lilla farmor, 91 år och still going strong, men hoppas på att snart få flytta till trygghetsboende för "nu har hon ingen lust att laga mat och bedriva eget hushåll längre". Det kan man förstå efter 91 år, fyra barn och ett långt yrkesliv som hushållslärarinna - så hon bedrev ju storhushåll även på jobbet, kan man säga.

Ibland åker jag dit och lagar en massa matlådor att stoppa i frysen och fixar lite, och hon återgäldar genom att berätta ur sitt fantastiska historieförråd. Inte vitsar så klart, även om en och annan historia ibland har en knorr, utan berättelser om människor och livet, både under hennes livstid och långt innan det. Hon har plåtkoll på allt och alla, årtalen, vem de var gifta med, vem de bodde granne med och vilka stordåd (eller smådåd, för den delen) de uträttat i sitt liv. En aldrig sinande källa till kunskap och inspiration!

Apropå inspiration är det faktiskt farmors (och farfars) fel, eller kanske snarare förtjänst, att jag har en så passionerad relation till Gotland i allmänhet och de gotländska stenhusen i synnerhet.

När pappa och hans syskon (en bror och två systrar) var små köpte de ett fantastiskt kalkstenshus från 1778 i När, som ligger inte så långt i från Bosarve. Där har de, och sedermera även jag, spenderat långa härliga somrar i en fantastisk miljö med vedspis, öppen spis, breda golvplankor i ek och trasmattor. Jag var mycket där med farmor och farfar, och vi pratade mycket om"förr i tiden", lagade gröt på vedspisen som vi åt med träslev i skenet av fotogenlampor och lekte gammaldags.

Jag har helt sonika fortsatt att leka gammaldags, och aldrig glömt drömmen om ett eget kalkstenshus - och nu har vi ett. I sommar är farmors fina hus under storrenovering, så det blir svårt för henne att vara där. Blir en av mycket få somrar sedan huset köptes.

Istället ska lilla farmor få komma till oss, så ska vi leka gammaldags i ett fantastiskt gotländskt kalkstenshus tillsammans, precis som förr. Sitta på verandan och dricka te och titta på traktorn på fältet och höra korna råma och lammen bräka (på Gotland finns inga får, bara lamm och lammungar). Men den här gången skall jag pyssla om henne i stället för tvärtom!



2 kommentarer:

  1. Helt underbart.
    Ett tips - spela in din farmors berättelser. Det är levande historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min farbror har faktiskt spelat in en del, men hon blir lite obekväm när hon vet om det. Kanske får spela in i smyg! :)

      Radera