söndag 20 maj 2012

Tutututar, gummisnoddar och en fantastisk uteplats - receptet för en lyckad dag på landet!

När vi var och hämtade nyckeln sa V att gräsklipparen nog tyvärr var slut. Som hennes man sa (samtidigt som han ivrigt imiterade en gnagare) har nog en mus ätit upp "den där tututut". Med bonden M:s hjälp listade vi ut vad "den där tututut" var och var vi förhoppningsvis kunde beställa en ny, och igår tog jag och sonen en tripp till Svahns i Hemse.

Eftersom jag inte har den blekaste aning om vad "den där tututut" kan heta var jag utrustad med bild både på den och på gräsklipparen för att kunna upplysa om modell. Killen i affären kunde efter en snabb titt på bilden direkt plocka fram en stor påse med "tutututar" (han hade inte heller någon aning om vad de heter, den fick heta "gummiblåsa" på kvittot), och 38 kronor senare åkte vi hemåt. (Jag lyckades också kalla faster C "skitunge" i Högbyhallen när hon knackade mig på "fel" axel, typiskt sonen-skämt och jag hade inte sett att det var hon som stod där!)

Strategisk som man är bad jag sedan styvfar S laga gräsklipparen ("- Du som är en händig karl!"), vilket så klart resulterade i att han klippte nästan hela gräsmattan. Man får inte vara dum! Himla fint blev det, tack S!

Sonens kompis R åkte med mamman och styvfar hit igår, och de gav sig på uteplatsen med liv och lust. De startade myrornas krig och lyfte flera rader plattor, kryddade med Myrr under och salt emellan. Något sent kunde vi sedan ladda grillen och äta en smaskig måltid i solnedgången. Man förstår varför de valt att lägga en uteplats just där! Dessutom fick vi besök av en mycket liten, mycket söt och mycket hungrig kattunge, som kastade i sig grillchips, nachochips, zucchini, champinjoner och kött med stor entusiasm. Hade vi inte stoppat honom hade kunnat äta grillad katt till middag, så gärna ville han åt flintasteken ...

Igår var också bästa bästa H och hennes fina J på besök. De hade med sig en illgrön hink (så man inte tappar bort den i trädgården) med "sånt där man måste ha på landet":

O'boy
Mariekex
Bullens pilsnerkorv
Konserverad grädde
Snabbkaffe
soldatens ärtsoppa
Tvättlina
Couscous
Klädnypor
kronärtskockshjärtan
3x marinad
Torrjäst
Gummisnoddar
Svarta oliver i vacuumförpackning

Sonen blev överlycklig för O'boyen, han tycker också att man verkligen "behööööver" det på landet. Jag blev överlycklig för gummisnoddarna, det var ett jäkla genidrag, H! Som jag har svurit för att jag inte haft några när man har haft öppna påsar med grejer och det är lite fuktigt överallt!











1 kommentar: