måndag 25 juni 2012

Jag önskar mig en saftmaja!

En riktig, hederlig, gammal saftmaja, inte en sån där ny blank modern. De nya känns så klena och de jag har sett verkar vara rätt dålig kvalitet. Nä, tacka vet jag de gamla trotjänarna som troget ställt upp år efter år.

Förresten tror jag inte de ställt upp så mycket alla för de flesta, det verkar inte som om folk gör så mycket egen saft nu för tiden. Konstigt nog, eftersom hemgjord saft är så galet mycket godare!

Själv gör jag flädersaft varje år, de senaste har det blivit minst dubbel sats. (Annars får jag inte ge bort någon flaska för maken: "- Det är min saft, hör du det, MIN!") Nu är vi inne på alla sista flaskorna, så det är tur att flädern snart blommar igen.

Grannen bonden M har rapporterat att den blommar om ungefär tio dagar hemma på Bosarve, så jag får börja semestern med saftkok. Som tur väl är behöver man ingen saftmaja till flädersaft. Däremot till den fantastiska rabarber- och jordgubbssaften jag fick recept till av kollegan J förra sommaren. Det gick utan maja också, men den blev väldigt okoncentrerad.

Två små bekymmer har jag: J hittar inte saftreceptet, och jag har ingen maja. Men jag vill vill vill ha saften!

Och sonen fullkomligt älskade den, så så snart han upptäckte den tog den slut. Med tanke på hur mycket rabarber vi har vore det ett bra användningsområde också.

Nu ska jag gå på receptjakt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar