torsdag 7 juni 2012

Min moster är härligt knasig.

Ja, egentligen är hon inte min moster utan min morbrors fru, men hon kvalar helt klart som moster. Ibland till och med lite som extramamma.

Min morbror och moster fick aldrig några egna barn, utan har tagit alla syskonbarnen och syskonbarnbarnen under sina vingar i stället. När min son föddes sydde hon ett fantastiskt lapptäcke med tillhörande underlakan med vackert spets till hans vagn. De hör till de mest vårdade minnena av hans bebistid, och ligger omsorgsfullt packade i en låda i väntan på syskon eller barnbarn. Än är man ju inte för gammal. Eller?

Hon och morbror var med på Bosarve när vi var där och tittade allra första gången. de hade hängt med i våra husdrömmar en tid, så de visste vad vi ville ha. De inspekterade och undersökte och hummade, men jag tror att de i slutänden är nöjda med vårt val. När vi rapporterat att vi tänkte skriva på pappren åkte de och köpte en vinflaska att fira med. Det var vi glada för, för vi hann inte själva.

Moster E förälskade sig snabbt i bryggarhuset, och egentligen särskilt i dess slitna, vackra gamla pardörr tror jag. Hon konstaterade snabbt att den var "som tagen från Provence" och frågade om hon får komma och plantera lavendel. Självklart - vad kan rama in en vacker grön dörr i ett kalkstenshus bättre än klängrosor och lavendel?

Väl hemma skred hon snabbt till verket. Hon berättade för en väninna att hon skulle åka och köpa lavendelfrön, men väninnan replikerade snabbt att hon skulle ta små plantor ur grusgången. Hennes eget lavendelbestånd hade fröat av sig, och de små plantorna grodde och frodades där hon egentligen inte ville ha dem.

Sagt och gjort, moster gav sig ut i grusgången och grävde upp 28 (!) små plantor som sedan fick varsin kruka. Hon berättade sedermera att de bör vara färdiga för leverans i mitten av juli - och nu återstår bara att övertala morbror att åka till Ön igen. Något de sällan gör mer än en gång per år.

Moster E har också bokat bryggarhuset för pensionärsboende. De är hjärtligt välkomna (det kostar lite trädgårdspyssel, men känner jag henne rätt ser hon det som en förmån)!

Styvmor har bokat det stora vindsrummet. Vi får nog ett härligt generationsboende till slut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar