måndag 30 juli 2012

Dörr-renovering pågår

Jag vet att moster E blir lite besviken nu, men bryggarhusets snickerier är i desperat behov av kärlek så idag har jag börjat skrapa färg på pardörrarna för att se hur mycket som behöver lagas.

Färgen på utsidan är torr och gammal och har flagat mycket, så det är inte speciellt svårskrapat - men jag lägger ner extra möda på den fina profilen längs långsidorna på alla liggande panelbrädor så de ska bli fina när jag målar dem, så det tar lite tid ändå. Och de två översta brädorna, som suttit helt skyddade under taket är ett helskotta att skrapa, där sitter samtliga fyra lager (kimröksblå i botten, engelsk röd, grön och sedan ett lager grön plastfärg) som berget.

Kramp i fingrarna och slöa skrapor satte P för dagens värv, trots att det grämer mig väldigt att ge upp med en och en halv bräda kvar ... I morgon blir det shopping av diamantbryne och en bredare triangel till bahco-skrapan!

Det är roligt att följa färglagren och se hur huset förändrats genom åren, men nu fick vi problem. Vi är väldigt förtjusta i den gröna färg snickerierna har på båda husen idag, men den kimröksblå i botten är ju både väldigt snygg och original ... Hmmm ... Vad säger ni?






2 kommentarer:

  1. Jag tror det blå skulle bryta av fint mot det vita och gröna. Min röst går därför på blå.

    SvaraRadera