onsdag 1 augusti 2012

Grundligt arbete ...

... i grunden är för tillfället högaktuellt här på Bosarve. Redan innan vi skrev på köpepapprena (för då visste vi att det är fukt i grunden, att tilläggsisoleringen under golvet höll fukten kvar och låg och var härlig grogrund för mögel och röta, att allt organiskt material som ligger där nere ((träbitar, papprör, spånet som legat i trossbotten och trillat ner etc)) ligger och är fuktig och att ventilerna som sattes in, helt enligt gängse principer, i mitten på 1990-talet måste bort och en grundavfuktare in) gjorde jag klart för maken att jag inte klarar av trånga utrymmen, så mig skulle han inte ha någon större hjälp av. Men eftersom han är en hjälte fixar han där nere i mörkret själv!

Under tiden pysslar jag på med dörrarna till bryggarhuset. Skrapa skrapa skrapa ... Sedan ska jag dränka dem med linolja som ska värmas in, tror att mycket snarare är genomtorrt än rötskadat, innan jag beslutar mig för att byta ut något.

Fast vi får ju besök mest nu och då, så det blir inte så långa arbetspass i taget. Min gamla arkeologilärare från kursen i vikingatida byggnadsteknik var här och grillade och sov över med sin två lintottari söndags och igår kom fina L och blev firad i efterskott. Idag har vi varit på stranden en stund, sedan kom farbror I med familj och gick husesyn. Men är det semester måste man ju vara ledig ibland också så man inte ledsnar på att pyssla.

Fast det roligaste var nog att de gamla ägarna var här i förmiddags och hade äldsta sonen med fru med sig, och de var så glada och tycker vi gör fint. Fru V sa att hon var så glad att det var jag som köpt Bosarve. Annars hade hon nog mest gråtit, sa hon. Jag tror att de tycker om att vi vill ta tillvara de gamla detaljer de gjort sig sådan möda att bevara, och att vi vill vårda Bosarve ömt och inte bara riva ut allting och tokrenovera.

När jag sa till grannen bonden M att de var glada att det var vi som köpt det sa han att det är han också. Det är verkligen superskönt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar