lördag 25 augusti 2012

Kan man flytta Tulpanträdsskott?

I botaniska trädgården i Visby finns två fantastiska Tulpanträd. Deras blad har en mycket speciell form, och de har ljusgröna blommor som det ut som tulpaner. Varje gång jag passerar botaniska trädgården går jag dit för att se om de blommar.

På baksidan av min mormors radhusliknande lägenhet växer också Tulpanträd, och de har skjutit skott här och där. I vanliga fall brukar områdets personal ta bort dem, men i år fick de vara kvar av någon anledning. Nu funderar jag på om man kan gräva upp ett sådant där skott och plantera hemma på Bosarve. Är det någon som vet om man kan göra så, eller om de är för kinkiga för att flytta?

Om man KAN flytta dem, vad bör jag tänka på då? Och när ska jag i så fall göra det, nu, i vår, i sommar?

Har jag några arborister i läsarkretsen? :)

(Bilden är lånad från www.guteinfo.com)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar