fredag 14 september 2012

Här är jag, Gotland. Kompetent arbetskraft som vill återvända hem. Var är de där jobben?

Igår skrevs bland annat den här artikeln på www.helagotland.se:

Befolkningen måste öka

Jag kan inte låta bli att förundras över innehållet - och den påstådda lösningen! Det påstås att Gotland kommer att lida brist på arbetskraft på grund av den höga pensionsavgången bland 40-talisterna. Och att lösningen skulle, enligt Länsstyrelsen, vara att locka flera tusen invandrare (med det avser man utrikesfödda) till ön.

Men här sitter vi ju, två 70-talister med god utbildning och många års arbetslivserfarenhet, och vill inget hellre än att flytta till ön. Det är bara en liten detalj som sätter käppar i hjulet: Det finns inga jobb!

I skrivande stund finns ett femtiotal jobb på ön i Platsbanken. För ovanlighetens skull finns faktiskt ett jobb jag kan söka. Det är det första i år. Annars måste man vara vårdpersonal, lärare eller jobba 6 veckor med någon typ av försäljning eller som säsongsarbetande servitris. Gissa hur många som kommer att söka jobbet jag vill ha?

Hur kan Länsstyrelsen sitta och säga att lösningen på den ständigt pågående problematiken med fastboende på Gotland är ökad invandring från andra länder när jag, som bott på Gotland i nästan hela mitt liv, har nästan hela min familj där, har gått i skolan där, har ett hus där som jag inget hellre vill än att bo permanent i inte kan flytta för att det inte finns några jobb?

Jag har maskinteknisk linje i botten, drygt 250 högskolepoäng i språk (engelska, svenska, nordiska språk), pedagogik, historia, religionshistoria, arkeologi, arkitekturhistoria, byggnadsvård med mera, jag har tio års erfarenhet som kommunikatör med inriktning på webb och användbarhet som superkraft, jag är smart, snabbtänkt, stresstålig, initiativrik, verbal, utåtriktad, självgående, positiv och älskar utmaningar och att ha tio bollar i luften.

Kort sagt uppfyller jag varenda floskel i varenda jobbannons, men lik förbannat finns det inga jobb till mig. Vad är det då man tänker sig att lösa med 2000 invandrare?

Missförstå mig inte, jag har inget emot invandrare, och jag förutsätter på inget vis att de skulle vara sämre än jag. Men när vi nu sitter här, hundratals - om inte tusentals - gotlänningar och vantrivs i exil i landets stora städer för att det helt enkelt inte finns jobb åt oss hemma, vad exakt är det då dessa invandrare ska lösa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar