söndag 2 september 2012

Silver ska blänka och gnistra ...

... men ärligt talat, vem orkar putsa silver flera gånger om året?

Nu har vi ju inte så mycket silver hemma, förutom en uppsättning bestick har vi bara några fat, ett par ljusstakar, en vas och ett servettställ (och allt är nysilver). Typ. Åtminstone hoppas jag att vi inte har något mer som jag glömt, för nu har jag stängt putsarstugan för idag. :P

Jag putsar silver max en gång om året. Som alla som har silver hemma vet räcker inte det. Men är man liksom jag för lat finns det faktiskt fusk att ta till:

Lägg aluminiumfolie i botten av diskhon (glöm inte att sätta i proppen först!), och lägg ner silvret. Strö över lite vanligt bordssalt och häll över kokande vatten så det täcker silvret. Efter någon minut har oxideringen försvunnit - plocka upp, skölj noga och torka ordentligt på en gång, annars blir det fläckigt!

Vattnet kan återanvändas ett par gånger. Ha inte i för mycket salt, om saltkoncentrationen är för hög funkar inte den elektrolytiska processen. Efter ett tag blir folien spröd och skör, då behöver den bytas ut. Hur många gånger du kan använda samma bad beror på hur oxiderat silvret är.

Den här varianten gör jag ett par gånger om året, men ibland måste man putsa "på riktigt" också. När man kört elektrolytvarianten några gånger får man en ganska ful yta när silvret oxiderar. Men i kombination håller du silvret blankt och vackert!





6 kommentarer:

  1. Härligt husmorstips! Du verkar ha en asmysig blogg måste jag säga, som jag tror jag kommer fortsätta besöka :D

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, finns inget tråkigare än att putsa silver. Har du även tips för koppar och mässing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer för koppar och mässing! =) kopparputsning som jag ska testa på kaffepannan vid tillfälle. Om det funkar bra ska ni självklart få ta del av det!

      Radera
  3. Det fungerade i n t e a l l s för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske hade för mycket salt i vattnet? Då funkar det inte!

      Radera