fredag 12 oktober 2012

Dagens pyssel: Ge tidskriftssamlarna nytt fodral

Jag älskar fina tidningar och har svårt att slänga dem. Dock är det svårt att hålla städat och att hålla tidningarna i skick om de bara ligger, därför har jag bestämt mig för att bara spara vissa (hit hör samtliga nummer av Gård och Torp sedan begynnelsen och riktigt fina jultidningar), vad jag gör med resten ska ni få veta en annan gång.

Jag hade en gång i tiden ett vardagsrum som gick i svart med vinrött som accentfärg (jupp, hårdrockare stämmer bra). Då köpte jag en massa tidskriftssamlare i rött med vitt medaljongmönster på IKEA som passade jättebra i bokhyllan, men det var då det.

Dels vill jag inte längre ha tidskriftssamlarna i vardagsrummet, dels har jag numera en helt annan inredningstil. I stället för att köpa en massa nya tidskriftssamlare bestämde jag mig för att klä om dem. Det är både billigare och enklare att hitta fint presentpapper än nya tidskriftssamlare jag gillar. Jag valde att göra två olika sorter, en för jultidningar och en för de andra.

Återigen är det busenkelt:

1. Klipp till en lagom stor bit papper. Tänk på att lägga mönstret på rätt håll om det spelar roll (man vill ju inte ha änglar som står på huvudet eller fåglar som flyger upp-och-ner) och att använda ett tillräckligt tjockt papper så att inte det gamla mönstret lyser igenom. Panduro har fint papper av bra kvalitet.


2. Fäst ena änden med pappers- eller skollim på den sida skarven ska vara (lång- eller kortsida beror på åt vilket håll du vill ha tidskriftssamlaren i hyllan. Jag har långa sidan utåt, så jag börjar på kortsidan). Se till att pappret ligger rakt så inte mönstret blir snett.

3. "Slå in" tidskriftssamlaren som ett paket och vik in och limma kanterna i botten. Låt toppänden vara så länge. Tänk på att hålla pappret sträckt. Klipp sedan bort överflödigt papper ca 2 cm från kanterna runt toppänden.



4.  Klipp jack i pappret med ett par cm mellanrum så att pappret kan följa den rundade kanten. Limma och vik in flikarna.


5. Dekorera med bokmärken, klistermärken, tjusiga etiketter med tidningens namn eller vackra band om du vill, eller låt dem vara som det är. Låt torka. Färdigt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar