onsdag 17 oktober 2012

En juloholists typiska julfirande, del 2: Julstrumpan


På kvällen före julafton uppstår ett problem, nämligen att smyga ner en julstrumpa i fotsänden på övriga familjemedlemmars sängar utan att de märker något. Inte för att de inte vet att de kommer att få en julstrumpa (för alla har ju varit så snälla, så det är ju klart att tomten kommer med strumpa precis som vanligt!), utan för att det är himla roligt att bli överraskad på morgonen för att man inte hajar hur någon lyckats lägga dit den utan att man märkte något.
 
I vår familj är jag förste strumptomte, med undantag för min egen strumpa förstås, som min lillasyster basar över med den äran. I strumpan finns alltid lite godis (alltid alltid en marsipanlimpa, och alltid alltid lyxiga små godisar inslagna i glittrigt papper eller med jultema och så så klart en polkagriskäpp) och några små presenter, gärna något man kan pyssla med eller använda under dagen.
 
Jag minns en gång när jag var liten och fick ett minitryckeri med bokstäver man satte i en hållare och stämpeldyna, så man kunde göra egna små "tryckta" texter. Jag ääälskade den där stämpeldynan, och kan än idag sakna den lite och känna att jag gärna skulle vilja ha den att pyssla med fortfarande. Den var i gjord i röd plast och hade en liten ask med bokstäverna i, tyvärr vet jag inte var den tog vägen.
 
När man är vuxen är det svårare att stoppa i något pyssligt, utom till styvfar som alltid får en liten bok med sudokun. Det gillar han. Av syster får man ofta en julig brosch eller ett par juliga örhängen som man kan piffa upp sin outfit med dagen till ära. Jag blir lika glad för de små glittriga konstverken varje år, men får problem att välja vilken jag ska ha på mig. Snart får jag nog sy mig en valkad ylleväst och hänga den full med julgrans- och snöflingebroscher! :P 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar