söndag 11 november 2012

Dagens husmorstips: montera pepparkakorna med kristyr

För några år sedan skulle jag och min mamma göra pepparkakslyktor, som den på bilden. Vi hade hittat ett pyttelitet hjärtformat mått som jag och min syster haft när vi lekte med modellera när vi var små som passade perfekt till att ta ut hålen på sidorna, och när delarna kom ut ur ugnen såg allt mycket lovande ut.

Glada i hågen lät vi pepparkakorna svalna lite medan vi smälte socker att montera ihop dem med. Vi insåg att det skulle bli lite pilligt att få dem att hålla ihop medan sockret stelnade, så vi var glada att vi var två.

- Var försiktig, det är jättevarmt! sa mamma när hon doppat den första delen i socker. Sedan spillde hon en stor klutt på mitt finger. Det gör galet ont, kan jag avslöja. Och så här en ungefär tio år senare har jag ärret kvar.

Ska ni göra pepparkakslyktor eller pepparkakshus med barnen i år rekommenderar jag verkligen att ni monterar med en lite fastare kristyr istället för smält socker. Smält socker gör verkligen jäkligt ont.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar