tisdag 27 november 2012

Mitt är mitt och ditt är ditt

Tänk att det ska vara så svårt att skilja på mitt och ditt. Att det finns folk som tycker det är okej att bara gå och hämta det man vill ha.

I helgen blev mina fina, snälla, generösa, tjänstvilliga grannar bestulna på en gris. Det låter kanske larvigt, men de lever på sina grisar. Det är grisarna som betalar deras lån, deras mat, deras räkningar och julklappar till barnen. En stulen gris gör det förstås inte, tvärtom blir det mindre inkomst så här lagom till jul. Dessutom är det ju liksom nu de gör mest pengar på grisarna, när folk vill ha skinka och sylta och korv till sina julbord.

Någon har gått in på gården bakvägen, tagit en gris, skjutit den och tömt den på blod utanför grishuset. Inne på tomten! Sedan har de kört den på skottkärra bakvägen ut till vägen där en bil måste ha väntat. Inälvorna hittades av en privatperson i grannsocknen.

Förra året stal man 15 grisar i en annan grannsocken. Någon har alltså satt i system att stjäla grisar innan jul. Man kan bara hoppas att det är för att de är så otroligt fattiga att deras barn inte får mat annars, och inte för att de ser sin chans att tjäna en slant till jul.

Nu finns det förvisso inte så många SÅ fattiga människor på Gotland 2012. Och gör det det tycker jag de ska sälja både vapnet, skottkärran och bilen innan de stjäl någon annans levebröd. Dessutom tycker jag att om man är så fattig ska man ta vara på inälvorna också istället för att dumpa dem i ett dike. Det är mycket näring i inälvor.

Tyvärr tror jag inte på så-fattig-att-mina-barn-inte-får-mat-teorin, även om jag gärna vill. Jag tror att det är någon som inte kan skilja på mitt och ditt. Som inte tänkt på att våra fina grannar jobbar hårt från morgon till kväll för att se till att DERAS barn får mat. Som inte förstår att en enda gris gör stor skillnad för familjeekonomin och möjligheten att betala lånen på det nybyggda grishus man sköt grisen utanför. Som inte förstår att grannarnas små barn blev rädda. Att de inte vågar sova på natten för att de är rädda för tjuvarna.

Nu är det dock ingen idé för tjuvarna att komma tillbaka. Gården vaktas från alla håll, grannskapet håller ögonen öppna och hundarna vakna.

Här kan du läsa mer om grisstölderna. Sprid vidare och håll ögon och öron öppna och tipsa polisen på 114 14 om ni misstänker att någon som inte rimligen borde ha det plötsligt har griskött till salu eller har "köpt det billigt" av mystisk källa.

Jag blir så arg, trött och ledsen. Det här var en väldigt dålig start på julen för mina fina grannar.

(Bilden kommer från Fotoakuten


4 kommentarer: