onsdag 26 december 2012

Det är nu som det stora vemodet rullar in

Juldagen. Aldrig är julafton så långt bort som på juldagen. Visst är det skönt med ledigt och mellandagar och att man inte direkt måste göra varken det ena eller det andra, men det är ju SÅ himla långt till jul.

Och trots allt är det ju tiden FÖRE jul som är trevligast. När allt man bökar och stökar och tisslar och tasslar med siktar mot samma mål. När allt doftar gott, julmusik spelas i alla högtalare, man bakar och pysslar och putsar och fejar och rimmar.

Så igår kväll, liksom alla andra juldagskvällar, var jag ledsen. Tänkte på hur oääändligt långt det är till nästa jul. På allt jag hade velat göra men inte hann. Juldagen är liksom ett sånt antiklimax.

På annandagen planerar jag alltid för hur jag ska göra nästa år för att hinna med allt jag vill. Folk brukar säga att man inte måste göra så mycket, "det blir jul ändå", men jag VILL ju. Så jag har analyserat vad som hände i år och hur jag ska göra annorlunda, och det här kom jag fram till.

Det jag ville göra men inte hann
* Skriva rim och lacka dem på paketen. I år hade jag ett par små rim jag läste upp ur telefonen, och min älskade lackstång kom aldrig upp ur lådan.
* Göra pepparkakslyktor. Det doftar så gott när de blir lite varma av ljusen.
* Göra ett pepparkakshus. Det är gött när sorken går lös på det med hammaren på tjugondag Knut.
* Dricka glögg varje dag i december så det luktar gott i hela huset.
* Låta inslagna paket ligga framme länge så man får undra och längta och tråna.
* Fixa granris att pynta med. Understa grenarna från granarna fick ligga nedanför trappan, men jag hade velat ha haft mera att pynta inte med.

Därför hann jag inte allt jag ville
* Jag var sjuk en vecka i december.
* Jag bet sönder en tand och hade panikångest sista helgen.
* Julpyntet var i Stockholm och vi var tvungna att spendera två dagar med att packa ur det och allt annat i bilen och få undan det så vi kunde koncentrera oss på att pynta.
* Vi var tvungna att handla paket och mat precis innan jul. Det tog en hel dag.
* Vi har varit så stressade hela hösten att klapparna inhandlades i sista minuten. Då hinner man inte slå in och rimma i god tid utan de sista kvällarna går åt till det.
* Duken var skrynklig och anlände inte förrän på julafton.

Nästa år ska jag
* Börja förbereda julen mycket tidigare.
* Vara klar med klapparna första advent så jag kan rimma hela december.
* Duka någon eller några dagar innan så det inte behövs på själva julafton.
* Ha julsakerna lättare tillgängliga (nu är de ju redan på Bosarve, så nu blir det lättare).
* Handla i god tid.
* Ta någon dag extra ledigt före jul i stället för efter. Det är före jul jag verkligen njuter av dem
* Förbereda all mat som går dagen innan och ställa på brickor som bara är att plocka fram.
* Ladda alla ljusstakar med ljus i god tid.

Och viktigast av allt
* Försöka få hit min syster någon dag tidigare, det blir inte riktigt jul innan hon kommer.

Nu ska vi åka på mellandagsrea. Köpa lite julpynt till nästa år. Då känns det i alla fall lite bättre.


4 kommentarer:

  1. Blev lite orolig för att sorkarna i dina omgivningar är utrustade med slägga - tills jag kom på att du är gotlänning... :-)

    Men med tanke på att du bestämt dig för att förbereda julen tidigare så är det väl toppen att du nu har ett helt år på dig! :-)

    För övrigt vill jag påpeka att julen inte är slut - julen varar till Knuta-dagen. Så det så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha* Ja här har vi stora sorkar. Eller kanske små släggor?

      Jag ska faktiskt utnyttja hela året tror jag. Åtminstone till julklappsinköp, men det brukar jag ju. Det var bara i år allt blev så konstigt. Och julen tar liksom slut på julaftonskvällen, sedan är det bara rester kvar. Men jag förstår vad du menar!

      Radera
  2. Bra idé att vara ledig innan istället (eller kanske både och...) när du älskar att pyssla så mycket. Inför det nästa år.

    Hoppas att ni har det toppenmysigt i det härliga huset. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte ju i år, men eftersom det var så mycket annat som skulle göras hann jag inte med extramyspysslet. Vi tar det nästa år som sagt! Kraaam

      Radera