måndag 4 mars 2013

Stoppa mera!

Jag tycker det är sorgligt att västvärlden idag har blivit ett sådant slit-och-slängsamhälle. Att det är billigare att köpa en stickad tröja i affären än att köpa garn och sticka den själv. Att minsta lilla hål eller fläck får oss att i bästa fall använda ett plagg som trasa, i värsta fall slänga det direkt.

Det är faktiskt ganska enkelt att ge plaggen nytt liv, ibland som sig själva, ibland som något annat. Jag kommer att återkomma till det, men idag ska ni få en enkel beskrivning i stoppandets konst. Makens kära hemstickade favorittofflor har nötts och slitits flitigt och fått hål under hälarna. Någon timme senare är de lagade och redo för många fler kalla kvällar och dragiga golv.

Gör så här:

1. Välj ett garn som är tunnare än originalet. Den slutliga lagningen kommer att vara dubbla lager garn.

2. Sy en ruta efterstygn runt hålet för att undvika att stickningen fortsätter att rimla upp sig.

3. Låt garnet löpa fram och tillbaka över hålet på ena hållet. Fäst i kanterna med ett litet stygn innan garnet löper tillbaka till andra sidan. Se till att inte dra åt för hårt så det inte skrynklar sig, men inte heller för löst så stoppningen inte blir som en bubbla.

4. Fläta ett galler på andra hållet genom att gå över och under varannan tråd. Glöm inte att sätta ett stygn i själva sockan utanför lagningens kant så den inte blir öppen på två sidor. Försök väva (fläta) så tätt som möjligt.

5. När du flätat hela rutan är det bara att fästa så är du klar!

Jag valde ett akrylgarn till stoppningen, trots att det är lite ljusare än yllet i tofflorna. Akryl är slitstarkare än ylle, men är varken lika varmt eller svalt när det behövs och har en tendens att orsaka härlig fotsvett. Till denna slityta blir det bra, dock.

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 kommentarer:

  1. Jättebra stoppförklaring!
    Jag tror att folk har "glömt bort" hur man stoppar och lagar, bra att du tar upp det och visar hur man kan göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror vi har glömt många klokskaper från förr. Jag hoppas jag kan inspirera till att vårda och ta vara på. :)

      Radera