lördag 18 maj 2013

Potatis i vardagsrummet

Jag var skeptisk till det här projektet, men se på  fasiken - det funkar!

I ett par decimeter jord i två hinkar (eller egentligen en hink och en kruka) har jag petat ner potatisar (två i varje, även om det stod tre i en 20-litershink på nätet) som legat för länge i köksfönstret och fått groddar.

Sedan skulle de stå varmt inne tills de fått ett par decimeter blast, innan man ställde ut hinkarna. Och här är de nu, de små potatiskillarna! Ett par veckor tog det, och jag hade nästan gett upp.

Man sätter bara i ett par decimeter jord för att kunna fylla på mer varefter, potatisar som krupit upp ur jorden blir gröna och ska inte ätas.

Jag hoppas på en trevlig skörd färskpotatis - kanske måste jag skaffa fler hinkar till nästa år!

Published with Blogger-droid v2.0.10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar