tisdag 14 maj 2013

Trädgårdsåret: Ishyacint

Redan för ett år sedan hade jag bekymmer med den här. Jag försökte nämligen söka på Ishyacint (eftersom de tidigare ägarna sagt att det var så den hette), men fick inga svar. Då ryckte dock mina fina läsare in, och jag fick reda på att den egentligen heter Aftonstjärna och är numera en ovanlig blomma som oftast återfinns i gamla trädgårdar.

Förra året hittade vi tre små bestånd. I år, när gräsmattan inte blivit radikalt klippt inför visning, ploppar de upp både här och där. Jag har markerat ut dem med pinnar och blomstöd så man inte ska gå på dem, och nu ser gräsmattan ut som en kricketbana i jätteformat!

Läs mer om Ishyacinter i mitt gamla blogginlägg.

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 kommentarer:

  1. Åh så fantastiskt fin! Vet du var man kan få tag på lökar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte. Jag försökte googla lite, men hittade bara utgångna auktioner på tradera. Å andra sidan betyder det att de dyker upp där någon gång, så man får bevaka och hoppas. Dessutom var de inte så dyra där!

      Radera