måndag 19 augusti 2013

Månen i en påse

Idag har jag med mig månen till jobbet. Jag bär den försiktigt, försiktigt i dubbla påsar till jobbet och väntar på att det ska bli lunchrast så jag kan gå till Bukowskis Market (som ligger i huset där jag jobbar) och få den värderad - men framför allt få skötselråd. Den är trots allt av bakelit och papper och börjar bli gammal, så jag är lite rädd att den ska bli förstörd.

Min måne är en rysk månglob från 1964, som min farfar fick av Sovjets utbildningsminister när han (farfar alltså) var utbildningsråd. När han senare blev sjuk och låg på sjukhus fick han låna min lilla svart-vita TV, och som tack fick jag mångloben. Det här var första halvan av 1980-talet, och TV på rummet var liksom inte standard. Kan tänka mig att det hjälpte till att fördriva tiden.

Min farfar dog 1985. Jag älskade honom högt och innerligt och saknar honom fortfarande. Vi var mycket i Det Stora Gamla Huset tillsammans och lekte "förr i tiden". Vi kokade gröt på vedspisen och åt den med jättestor träslev i skenet av en fotogenlampa, för precis så trodde jag att det var förr i tiden. När vi renoverat köket på Bosarve och satt in vedspis i köket ska jag koka havregrynsgröt på den och äta med träslev och så ska jag tänka på farfar. Precis som jag gör nu, när jag tittar på min fina måne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar